يستقبل معهد الأمراض المتوطنه - جامعة الخرطوم العزاء للمغفور له بإذن الله تعالى البروفيسور أحمد محمد الحسن.
استاذنا واستاذ الآلاف من ابناء السودان وغيره.
مؤسس معهد الأمراض المتوطنه جامعة الخرطوم.
اللهم تقبله عندك احسن القبول واجزه عنا خير ما جزيت معلما عن طلابه.
يقام العزاء غدا في مباني المعهد في المجمع الطبي جامعة الخرطوم من الساعة 9 صباحا إلى الساعة ٢ ظهرا.

بروفيسور أحمد محمد الحسن
(10إبريل 1930- 10 نوفمبر 2022)
رائد علم الأمراض في السودان


بقلم بروفيسورأحمد الصافي


فارقنا في نهار الخميس العاشر من نوفمبر 2022 أستاذي وصديقي بروفيسور أحمد محمد الحسن، نسأل الله أن يتقبله قبولاً حسناً وأن ينزله مع النبيين والصديقين والصالحين وأن يرحمه رحمة واسعة. شق علينا فراقه لكنا لا نقول إلا ما يرضي الله، إنا لله وإنا إليه راجعون.
دكتور أحمد محمد الحسن عالم أمراض وباحث ومعلم. تخرج في مدرسة كتشنر الطبية في 1955 متوجة بثلاثة جوائز وامتياز: وجائزة كتشنر والباطنية والجراحة. نال دبلوم علم الأمراض السريري من جامعة لندن في 1960 والدكتوراه من جامعة أدنبره في 1964. كان من المؤسسين لكلية علماء الأمراض الملكية في إنجلترا في 1964 وأول من نال زمالتها.
كانت السيرة المهنية لأحمد محمد الحسن حلقات متصلة من العطاء، فقد انغمس في التدريس والبحوث وقام بنشر العديد من الأبحاث في مجال الأورام والأمراض المتوطنة أهلته لنيل درجة الأستاذية ليكون بذلك أول أستاذ في هذا العلم في 1966والأستاذ الممتاز في 1991. والمتأمل في السيرة الذاتية لدكتور أحمد محمد الحسن يجد اتصالاً في النشر العلمي طوال حياته حتى ناهزت أوراقه العلمية المنشورة الأربعمائة وأكثر من 4 كتب.
نظر دكتور أحمد محمد الحسن إلى مهنة الطب نظرة شاملة ومتقدمة حينما كان عميداً لكلية الطب جامعة الخرطوم في 1970، وحين كان أول رئيس لمجلس الأبحاث الطبية بالمجلس القومي للبحوث (1972-1977)، وحين أسس معهد المختبرات الطبية في 1966 الذى صار كلية المختبرات الطبية – جامعة الخرطوم لاحقاً، أو حين كان وزيراً مؤسساً لوزارة التعليم العالي والبحث العلمي في العام 1971. وحين أسس جمعية البلهارسيا في 1965ووسجل السودان للسرطان الذي أنشأه في 1966بمعاونة دكتور دينس بيركت ودكتور السيد داود حسن، ومعهد أمراض المناطق الحارة في 1993 والجمعية السودانية لطب المناطق الحارة في 1994والأكاديمية الوطنية السودانية للعلوم في 2005.
في عام 1993، أنشأ أحمد محمد الحسن معهد الأمراض المتوطنة بجامعة الخرطوم وسكب فيه عصارة خبرته ورؤاه لمستقبل الأبحاث في أهم أمراض السودان حيث جمع في ذلك المعهد ما بين البحث في العلوم الأساسية مثل المناعة والأحياء الجزيئية مع العمل الحقلي فربط بذلك تلقائياً بين البحث والتطبيق. وتحت قيادته أيضاً وبإسهام الكادر العلمي المتميز الذي انتقاه وبالتعاون مع المجتمع العلمي البحثي والطبي داخل وخارج السودان، وتجسيداً لفلسفة البحث العلمي الميداني، أسس مركز أبحاث أمراض المناطق الحارة في دوكا قرب القضارف في شرق السودان.
كان من أبرز إنجازات دكتور أحمد محمد الحسن العلمية هي دراسة وفهم العلاقة المناعية بين مرض اللشمانيا الحشوية واللشمانيا الجلدية مما سمح بتطوير أول لقاح للشمانيا الحشوية تمت تجربته في المنطقة الموبوءة بدرجة مقبولة من النجاح، وساهم في فهم دور الأشعة فوق البنفسجية في مرضى الكالا أزار والأساس المناعي لذلك الأثر. ألهمت أبحاثه أجيالاً من الباحثين بالجمع ما بين العلوم الأساسية والتطبيقية السريرية.
نعزي بناته وأهله وعشيرته وأصدقائه داخل السودان وخارجه، كما نعزي أنفسنا طلابه وزملائه ومحبيه وعارفي فضله. وإنا لله وإنا إليه راجعون.

 

On 23 June 2022, the InterAcademy Partnership (IAP) and the Federation of European Academies of Medicine (FEAM) will organise an international conference on ‘Combatting zoonoses and addressing antimicrobial resistance (AMR) on the Planet with a One Health Approach’.

This will be a hybrid event, in Paris and via zoom, which will run from 09:00 to 16:00, with several panels throughout the day. The conference will bring together high-level global experts who will look at how to support the development of transdisciplinary approaches to One Health priorities.

Experts will also share lessons from good practices across Europe on One Health preparedness and response capacity and, together with policymakers, discuss EU priorities in the global context and explore how the EU can help lead global action.

As academic partners, this IAP and FEAM event is supported by the four French academies of Medicine, Veterinary Sciences, Pharmacy and Agriculture, the UK Academy of Medical Sciences, the Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences and the Romanian Academy of Medical Sciences.

Find out more about the programme and register for the event

5th Scientific Conference of African Scientific Research and Innovation Council (AU-ASRIC) 2022

STI to Strengthen Food Nutrition, Health and Social
Protection Systems to Accelerate Africa’s SocioEconomic Development “Human, Social and Economic
Capital Development”

November 2022
Call for Papers
Download

Interview with Professor Suad Sulaiman on how we can combat zoonoses using a One Health Approach

Call for studies on Groundnuts and Aflatoxin
The Federation of Chambers of Agriculture and Animal Production, in collaboration with The Agricultural Research Station, El Obeid held a conference in Khartoum (24th June 2021). The theme of
the conference was for promoting and developing the production, manufacture, and marketing of peanuts in Sudan.
In addition to many sectors and corporations involved in the agricultural production and processing of peanuts in Sudan who were present in the conference, the Sudanese National Academy of
Sciences (SNAS) participated with a presentation entitled:
“Establishing Sudanese Aflatoxin Research and Control Network (SAfNet)”

Tackling the effects of climate change on health in the Mediterranean and surrounding regions Including assessments from countries in the Middle East, North Africa and the Balkans A summary of a Workshop, May 2021

Click here to view the workshop

The 2022 Awards will designate five outstanding researchers in Life and Environmental Sciences, each working in one of the following regions: Africa and the Arab States, Asia and the Pacific, Europe, Latin America and

the Caribbean, North America. The five laureates will be selected by an international jury for their tremendous

contribution to scientific advancement and will receive their Awards in March 2022

in Paris. Each of the Laureates will receive €100,000.

 

SELECTION CRITERIA

• The candidate’s outstanding contribution to the advancement of science,

• The impact of the candidate’s research work on the current state of her scientific field (number, quality and impact of publications, conference

presentations, patents…),

• The recognition of the candidate by peers within her discipline through publications,

• The recognition of the candidate’s commitment to education, teaching activities, mentoring and/or to the United Nations Sustainable Development Goals more broadly.

 

SUBMISSIONS

In order to nominate a candidate, please follow the registration procedure on the For Women in Science platform accessible at: www.forwomeninscience.com

From the website, you will be able to upload all the necessary documents in order to submit the nomination.

  

DEADLINE

The nomination files must be submitted by

Monday, May 31st 2021, France GMT/UTC + 2h.

Only completed nominations received through the platform by this deadline will be considered.

 

{aridoc width="800" height="800"}http://snas.org.sd/docs/IsDB_TWAS_2021 PostdocFellowshipsWomen_Flyer.pdf{/aridoc}

مشروع توثيق المعارف البيئية المحلية الذي تم إطلاقه من مركز معتصم نمر للثقافة البيئية يصل تصفيات المنافسة النهائية لجائزة الكلايمثون العالمية والتي سوف تقام بباريس في أواخر هذا الشهر من ضمن ٥ مشاريع تتبع لدول مختلفة. يهدف المشروع لتوثيق كل المعارف المحلية المتعلقة بالبيئة وبأنشطة الموارد الطبيعية (خاصة

الأساليب المحلية للتكيف مع التغييرات المناخية) ومن ثم نشر هذه المعارف للتعريف بها والإستفادة منها.


للتصويت، الرجاء الضغط على الرابط أدناه وإدخال البريد الإلكتروني ومن ثم تأكيد التصويت عبر فتح الرسالة المرسلة إليك في البريد الإلكتروني :

أضغط هنا للتصويت

يمكنكم متابعة التفاصيل عبر صفحة المركز على الفيسبوك

https://www.facebook.com/MNCECSD/



،،،حنبنيهو البنحلم بيهو يوماتي



صوت ،، شارك


--
The MNCEC Team

//

Page 1 of 2
Ad Sidebar